「再考現学 / Re-Modernologio」 phase1 : 衣食住から社会をまなざす

2011年7月23日(土)~ 9月19日(月)10:00 - 18:00/無料

「考現学」を脱構築。 日常生活の拡張としての芸術をアーティストの活動を通じて再発見する。

今年度ACACでは青森県出身の建築家今和次郎が提唱した 「考現学」をキーワードに、現代の社会構造や生活文化、地域の日常生活と芸術の関係のあり方をアーティストの創作活動を通じて探求し再考する展覧会『再考現学』を2011年7~9月、10~12月、2012年1~3月の3期に分けて開催いたします。今和次郎は関東大震災で焼け野原となった東京の平原に立ち上がったバラック建築に触発されて、ドローイングを用いた独自のフィールドワークを展開していき、後に現在の社会の状況を描出する手法として「考現学」を提唱し、実践していきました。現代美術をフィールドとするアーティストの多くは、私たちの日々の生活と密接に関わるものを素材とし、社会に問題提起をするように作品を制作しています。彼らは常に自身をとりまく環境を注意深く観察し、そのなかで様々な情報を収集整理し咀嚼したうえで、最終的に作品という形式で活動を展開していきます。 第1期となる[phase1]では、「衣食住から社会をまなざす」というテーマのもと、身にまとう衣服を素材とし「装いの行為とコミュニケーションの関係性」を探求するように市民との協働により制作活動を実践してきた西尾美也、普段の生活の中であまり顧みられる事のないモノや行為、それらに付随する意味や価値観など日常の諸要素を音の体験という観点から読み替え、組み替える事を試みてきたmamoru、そして人の痕跡が残り記憶が詰め込まれた古書やその時代の時事問題などを伝える雑誌などのあらゆる書物を解体/再編集し、新たな彫刻作品として再構築する飯田竜太の3名を招聘し、滞在制作展覧会を開催いたします。 大震災の発生により様々な問題に直面し、当たり前に過ごしてきた日常を再考しなければならなくなった現在の状況において、衣食住という生活の基盤をいま一度真摯に捉えなおしてみたいと思います。本事業では、アーティストの滞在制作活動を通じて、私たちの日常生活に潜むささやかだけれども豊かな創造性を描 出し、芸術文化という観点から築く多様な価値観を内包することができる社会や生活像について熟考します。 ※「考現学」とは:青森県出身の 建築家今和次郎(1888-1973)が提唱した学問。現代の社 会現象を場所・時間を定めて一斉に調査・研究し、世相や風俗を分析・解説しようとする学問。ドローイングを用いたフィールドワークを特徴とし、のちの生活 学や風俗研究の先鞭となった。

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飯田竜太 (IIDA Ryuta)

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1981年静岡県出身。2004年日本大学芸術学部美術学科 彫刻コース卒。現在青森県八戸市在住。2009年より八戸短期大学常勤講師を勤める。自ら古書・貴重本の収集を行い、それを「彫る」ことで作品を表現する。2004年にグラフィック一坪展にてグランプリ受賞。以降も graf media gm での個展、岡本太郎現代芸術賞展、所沢ビエンナーレなど着実に活動を続ける。2010年には台湾の大規模アートフェス「VERY FUN PARK」に参加、注目を集める。国内でもComme de Garcon(コム・デ・ギャルソン)とAi WeieiのDMシリーズに作品が採用され、また新潮社出版にてトマス・ピンチョン全集発行に際し処女作「v.」の表紙を制作するなど、評価を得ている。 http://www.ryuta-iida.com/

西尾美也 (NISHIO Yoshinari)

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1982年奈良県生まれ。2011年東京藝術大学大学院美術研究科博士後期課程修了。美術博士。現在は東京とナイロビを拠点に活動する。 装いの行為とコミュニケーションの関係性に着目し、市民や学生との協働によるプロジェクトを国内外で展開している。代表的なプロジェクトに、世界のさまざまな都市で見ず知らずの通行人と衣服を交換する《Self Select》や、数十年前の家族写真を同じ場所、装い、メンバーで再現制作する《家族の制服》、世界各地の巨大な喪失物を古着のパッチワークで再建する 《Overall》、「言葉」からイメージした「形」を古着で作る《ことばのかたち工房》などがある。また、2009年に西尾工作所ナイロビ支部を設け、 アフリカでのオルタナティブなアートプロジェクトに着手している。2011年9月から文化庁芸術家在外研究員としてケニアのナイロビに2年間滞在予定。
http://yoshinarinishio.net/
http://www.nairobi-artproject.jp/

mamoru (OKUNO Mamoru)

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1977年生まれ。大学卒業後、自作の音具や音響機材を用い て、間や、空間性を強く意識した様々な「響き」を即興的に組み上げてゆくサウンドパフォーマンスや、複数の独立した音源を複数のスピーカーを用い空間的に 音像を造作するマルチソース・マルチチャンネル型のインスタレーション作品などを国内外のギャラリー、美術館、その他の場所で発表。 近年は、日常品から得られる音、日常行為をもともとの用途から読み替える事で作品を生み出す「etude」 シリーズを主に展開中。2008年にモントリオール、ニューヨーク、大阪、東京でのパフォー マンスに加え、ケベック/カナダにてレジデンス、個展、パフォーマンス、レクチャーを、2009年はクレムス、ウィーン/オーストリア、レイデン/オラン ダにてワークショップ、展示、音楽フェス、アートフェスなどに参加。2011 年2月のACACワークショップシリーズ【日常の実践】では招聘アーティストとしてパフォーマンス&ワークショップ「etude for everyday life / 日常のための練習曲」を実施し、参加者とともに青森で発見した素材を用いて即興的に新たなetude作品をつくりだす試みを実践した。
http://www.afewnotes.com/

主催:青森公立大学 国際芸術センター青森(ACAC)
協力:西尾工作所、八戸短期大学、Takuro Someya Contemporary Art、YUKA TSURUNO、株式会社黄金工務店、ナンデモヤ、ホテル山上、Midori Art Center(MAC)、市民スタッフのみなさん、ACAC学生サポーター、AIRS

“Re-Modernologio” Phase1: Contemplationg Society Through Daily Lives

July 23 (Sat) ~ September 19 (Mon), 2011 10:00 - 18:00 / Free

An art project that deconstructs “modernologio”!

The project rediscovers the relationship between daily life and art through artist activities.

This year the Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) will hold an exhibition on “Re-modernologio,” which will examine contemporary societal structure, lifestyle culture, and the relationship between regional daily life and art over a three periods—July-September 2011, October-December 2011, and January-March 2012—based upon the keyword “modernologio,” a movement first advocated by Aomori-native KON Wajirō. Inspired by the barracks architecture which rose up on the burnt ruins of the Kantō Plain after the Great Kantō Earthquake, KON Wajirō developed and put into practice an unusual fieldwork method of drawing, afterwards claiming “modernologyio” as a means to portray the conditions of contemporary society. Many artists whose field is contemporary art use all sorts of things closely connected to our daily lives as materials, producing pieces to pose problems and raise issues in society. They constantly observe their own surroundings carefully, gathering and organizing information within their environment. Upon mastication of this information, they ultimately expand their activities through the mode of creating art.

During the first phrase “[phase1]” under the theme of “contemplating contemporary society through daily lives,” we invite three contemporary artists to perform work exhibitions: NISHIO Yoshinari, who has explored “the relationships between fashion and communication”using plain clothes with which we clad ourselves as materials, and has coproduced art works with local people in various places; mamoru, an artist who takes the things and actions on which we rarely reflect with their corresponding meanings, values, and everyday elements and attempts to read and modify these concepts from a standpoint of sound experience; and IIDA Ryuta, an artist who dissects and revises various old books and magazines filled with traces of human existence, people’s memories, and the problems specific to that time, only to reconstruct them through original sculpture pieces.

Due to the Great Tohoku Earthquake, we are facing a wide variety of problems. In the present situation, we must rethink our daily lives which we took for granted. Once again we would like to sincerely reexamine the foundation of our lives—clothing, food, and shelter. In this project, the artists’ projects will undoubtedly portray rich and varied creativity, however modest. From the standpoint of artistic culture, we will ruminate on society and lifestyles, which can encapsulate many different value judgments.

*On “modernologio”: Field of study advocated by Aomori-native architect KON Wajirō. It attempts to analyze and explain a social situation and customs by concurrently investigating and researching elements in a set place and time. Characterized by fieldwork methods utilizing drawing, modernologio became a forerunner to the later living sciences and research into manners and customs.

artists

IIDA Ryuta

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Born 1981 in Shizuoka and a current resident of Hachinohe, Aomori, he graduated in 2004 from Nihon University College of Art with a degree in sculpture. He now works as a full-time lecturer at Hachinohe Junior College teaching childcare majors about art education while working on his own projects. He produces his pieces from collecting old books and postcards filled with people’s memories and then disorganizing and reconstructing them. His major solo exhibitions are “ewiges equivalent” (TSCA Kashiwa/takuro someya contemporary art, Chiba, 2008) and “fact of accumulation 07” (graf media gm osaka, Osaka, 2007), and his major group exhibition has been “12th Okamoto Taro Contemporary Art Award Exhibition” (Okamoto Taro Memorial Museum, Kawasaki, Kanagawa, 2009).

http://www.ryuta-iida.com/

NISHIO Yoshinari

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Born in Nara, Japan, 1982
Lives and works in Tokyo and Nairobi

His works have consistently referred to relationships between fashion and communication, developing art projects with the cooperation of citizens and students around the world. His major art projects include “Self Select” in which he exchanges clothes with pedestrians who happen to pass by him in various cities across the world, “Familial Uniform” in which he reproduces family photos with the same family members in the same clothes at the same place, “Overall” in which he reconstructs giant lost objects around the world with patchworks created from unwanted clothes, and “Form on Words Factory” in which children imagine freely and create their own forms based on words. He established Nishio Workshop Nairobi Office in 2009, and started on alternative art projects in Africa.
http://www.nairobi-artproject.jp/

http://yoshinarinishio.net/
http://www.nairobi-artproject.jp/

mamoru (OKUNO Mamoru)

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Born in Osaka, Japan in 1977, Mamoru has been playing keyboards instruments since age 7 and has mostly been self-taught. 
He moved to New York City in 1996 to study music. There, he was exposed to improvisational and non-Western music. As a result, in 2001, mamoru moved back to Japan after completing B.F.A. program at The City University of New York to expand and explore these ideas using contemporary instruments and found objects.

Most recently, Mamoru has developed a series works "etude" that transforms everyday objects and practices into "sound art" or "means to create sound art" by decoding/recoding them. The works has been shown as installation works, performances, multiples and workshops.

In the etude performances, Mamoru, very often, invites audience to listen deeply to the sound by integrating audience as an important elemet in the process of sound making. The performance incorporates everyday practices such as eating and drinking. For example, the etude no.12 variation for eating "Nori paste" is one of the performance that ask people to eat with the artist to produce the sound object. There are other examples that involves drinking as a mean to create work.

http://www.afewnotes.com/

Organized by: Aomori Contemporary Art Centre, Aomori Public College
In cooperation with: Nishio Workshop, Hachinohe Junior College, Takuro Someya Contemporary Art, YUKA TSURUNO, KOGANE builder's offi ce, Nandemoya, Hotel YAMAGAMI, Midori Art Center(MAC), Support staff, ACAC student supporters, AIRS